Frulletips!

Så efter mer än en veckas sängliggande med en tråkig sjukdom så står jag på fötter igen. Dock inte frisk som jag absolut kände på gårdagens kondispass.. tyvärr! Darn va jobbigt det var!:/

Att gå från en bra form till att bli sjuk och komma tillbaka med en mindre definerad kropp, muskler & andning inte alls på G och motivationen därför ner i backen, så försöker jag hitta min braiga form igen och det med hjälp av nya frukostar, varierad träning osv.
Det är en balansgång att inte köra för hårt och bli sjuk igen, nu när immunförsvaret inte är tillbaka, så därför spelar då kosten in en större roll än vanligt.

Jag funkar så att när jag blir sjuk och tvingas sluta träna så blir jag depp - depp betyder äta - äta betyder tappa motivation - (eftersom jag äter fel saker och sockerkurvan åker bergochdalbana) - för att när jag väl orkar resa mig upp från sängen så orkar jag ändå inte ställa mig och laga nån mat så det blir därför mackor, yoghurt, kakor osv. sånt som är lätttillgängligt.
Självklart ska man få äta vad man vill, det är liksom inget farligt direkt att stoppa i sig några kakor några dagar i rad, MEN detta blir lätt till en ond spiral. Kolhydrater blir till mer kolhydrater och mer raffinerat socker i din kost framkallar ett behov hos dig och din kropp "kräver" mer socker. och mer och mer och mer socker.

I samband med att du e sjuk behöver du egentligen göra tvärtom. För att boosta imunförsvaret och kunna ta vara på alla bra näringsämnen är det egentligen viktigare när du e sjuk än när du e frisk att äta riktigt.

Jag gjorde därför en ny frukost idag, för att boosta mig själv lite extra=) Och prova nåt (halv)nytt.

Morots & ägg biff/omelett

2 äggvitor (små)
1 ägggula (liten)
1 morot, ca 60 g
1 minipotatis, ca 40 g
1 sked vatten
örtsalt
peppar
Kallpressad rapsolja

Sätt på spisen & häll i olja så den täcker botten av en stekpanna när den har blivit varm
Riv moroten och potatisen fint
Vispa äggen med vattnet luftigt
He i moroten och potatisen i äggblandningen och rör om. Tillsätt örtsalt och peppar.
Tryck ut allt i stekpannan och stek tills det får lite färg. Vänd och gör samma sak. Servera och njut!=)

det var så gott att jag inte hann ta nåt kort tyvärr...


En snabb höft räkning sådär inte på så stort allvar blir...
äggen - 100 kcal
moroten - 40 kcal
potatis - 30 kcal
rapsoljan - 50 kcal

alltså ca- 220 kcal med BRA energi. Mycket blev det och mätt blev jag!

Try it out!=) För extra protein lägg till ett till ägg eller en matsked sojamjöl!

Good luck! och om du provar - Skriv och berätta vad du tyckte!=)

Nu - stan och gymmet för lite styrka. Se hur det går...

puss
ttys!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0