Gång vs stavgång ?

Så vad är en promenad för dig?
Är det för att ta en paus från jobbet? Gå ett varv i parken, sätta dig på en bänk, fundera och filosofera?
Eller är det en stressig "jag-måste-måste-måste-verkligen-hinna-förbränna-500-kalorier-dutyn"?

Mitt råd är att hitta ett mellanting. Ibland gör du rätt i att lyssna på kroppen & kanske stanna hemma med en kopp te istället ... Fast att inte ha riktig lust att träna eller ta den där prommisen MEN att komma ut och göra det ändå är oftast bara skönt! bra för kroppen och skelettet. få frisk luft, du får ny energi! 
ja- fördelarna är många. Mer om det sen.

Går du med stavar eller utan?
Funderar du på att försöka men känner dig som en bortkommen skidåkare utan skidor & i fel kläder?
Haha, ja, så kände jag mig i början. Och det var faktiskt så det började. Skidåkarna gick och sprang med stavar i skogen på somrarna. Och titta bara på hur deras kroppar ser ut (!)

Jag började gå med stavar för många många år sen. Ofta när jag ville ha lite mer träning än vanlig gång, eller som ett komplement till min löptur tog jag fram stavarna. Och tro mig! du kan göra det SÅ mycket jobbigare med än utan stavar.
På den tiden tog jag det dock som lite utav ett tvång. Ett riktigt skönt tvång för känslan efteråt var underbar! 
Jag hade även vikter fast på benen och stavarna för att göra det hela jobbigare. 
Jag såg nog inte riktigt njutningen i det dock... att gå i den otroligt fina natur vi har och se, ja, verkligen SE allt runt omkring dig.
Numer gör jag det! & det är underbart. Att gå ut och gå och springa är min avslappning, att inte ta med sig mobilen, att vara onåbar. aaaah, skönt!

Nog om mig, här kommer lite intressanta grejer ...
När du är ute och vill få det till ett träningspass tänk på att oavsett intention så är målet att höja pulsen. Utan höjd puls får du inte ut särskilt mkt konditionsmässigt eller förbränningsmässigt av passet.
Beroende på var din vilopuls ligger osv så få iaf upp pulsen till över 125 slag/min
Stavarna kommer till nytta då de gör att du använder fler muskelgrupper och därmed höjer pulsen.
Förbränningsmässigt kan du förbränna upp till 30 % mer under träningspasset med hjälp av stavarna!

HUR går man med stavar?
Det finns fyra viktiga saker att tänka på.
1. Använd armarna - tryck ifrån med kraft, sätt inte bara i dem & låt dem liksom "släpa efter" utan använd kraften. När staven är längst bak se till att du har rätat ut armen innan du tar fram staven till ett nytt tag då du sätter ner staven i samma höjd med din främre fot.
2. Använd benen! - Ta ut steget! ju längre kliv du tar desto mer tar det på gluteus m. dvs Rumpan. Dett gäller även fötterna. tryck ifrån i varje steg ända ut i tårna. du kommer känna att du får en bra skjuts.
3. Sträck på dig! - en bra hållning ger en bra kropp!
4. Njut! - hur motsägelsefullt det än låter till överstående tips så slappna aaaaav! låt höften pendla i steget avslappnat och avspänt. detta ger mjuka leder och förebygger skador.

Med stavar får du även hjälp till ökad förbränning under hela det följande dygnet. Ja, med upp till hela 20 %!

Mer fördelar :
Skaderisken är liten då du har stavarna till din hjälp att gå mjukt och risken att trampa snett minskar med extra balansstöd.
risken för hjärt- & kärlsjukdommar minskar med daglig promenad.
kostnadsfritt/billigt
kan utövas överallt!
Förebygger stress
skonsam trännig/ förebygger skador
stärker skelett, leder och muskler

Tänkäven på att en kortare prommis varje dag är bättre än en lååååång prommis en gång i veckan.

klart slut! tack och hej=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0