off beat

ååh
hittar inte min kamerasladd till datorn... jag som har tagit så mkt fina kort på allt och ingenting dessa senaste dagar...:/ sökandet går vidare..

Om vi nu ska vara helt totalt fantastiskt rå-sådärjättejättejätte-dundermycket ärliga... Som jag faktiskt är i den här bloggen så har jag helt kommit offbeat de senaste veckorna... ja, med allt!
mat, jobb, liv- ja, det mesta!!

det är faktiskt jättejobbigt... Har ingen drivkraft till något... och det jag gör känns som om jag bara förstör själv vid ett senare tillfälle... Känner ni igen er?? har det med hösten att göra tro?? naee,,, tror faktiskt inte det... kanske lite, men def inte allt.
Så hur hittar jag drivet igen? hur orkar jag sätta mig upp till en något sånär halvliggande position från det platta fall den närmsta dåtid har resulterat i... Ja, hela det sista året har faktiskt varit en fruktansvärt brant uppochnerochupp-och (ner- och förhoppningsvis upp igen)-bergochdalbana. Berg och dalar i all ära men jag gillar även en och annan raksträcka då man kan få upp fart och spurta lite. liksom komma framåt!

har ni några knep??

Om man nu tittar på Höstdepression eller SAD som det också kallas ... står för Seasonal Affective Disorder
Vad är symtomen??

  • Att man känner sig håglös och allmänt nedstämd
  • Att man tappar motivationen och ”ingenting känns roligt längre”.
  • Mindre sexlust.
  • Vaga fysiska symtom som magont och ledsmärtor.
  • Sömnbehovet ökar och man sover mer per dygn
  • Man blir om inte asocial i all fall markant mindre sugen på att umgås med människor och drar sig gärna undan i större omfattning än vanligt
  • Kolhydratsuget ökar och man sätter i sig mer söta (och feta) onyttigheter som godis och mjölkchoklad, och stärkelserika produkter som pasta och vitt bröd.
  • Om ovanstående symtom inträffar varje år vid ungefär samma tidpunkt kan du sluta dig till att du lider av höstdepression.

Jaha....tänker ni... Det stämmer väl ganska lätt in på många vid den här årstiden när man bor i Scandinavien
Vad ska du göra åt det då??
Jooo, Det här:

  • I den klassiska och ganska tunga depressionen som infaller under vinterhalvåret är det vanligt med ljusterapi. Detta är dock en kontroversiell behandlingsmetod och många läkare menar att det inte går att dokumentera effekterna av det artificiella ljuset. Det finns emellertid många som vittnar om att ljusterapin varit till hjälp vid deras höstdepressioner.
  • Det bästa är dock att ge sig iväg till ett mer soligt land en vecka eller två, och försök komma ut i dagsljuset så mycket som möjligt! Riv gardinerna, och stirra mot solen så fort du ges tillfälle! Du behöver få så mycket ljus som möjligt, till och med ljus från lampor lär hjälpa något.
  • Ungefär lika kontroversiellt, men en likväl vanlig, behandlingsmetod är kosttillskottet melatonin. Samtalsterapi kan också vara mycket effektivt som behandlingsmetod mot årstidsbunden depression.
  • Att träna och hålla sig igång är det kanske viktigaste, och mest effektiva, sättet att hålla höstdepressionen borta.
  • Försök att sova på så regelbundna tider som möjligt.
  • Tänk på kosten. Mat är kroppens bränsle. När du känner dig nedstämd är det mer viktigt än någonsin att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler, etc. Ät mycket grönt, bär och frukt och så naturlig och lite behandlad mat som möjligt.


Ja... SÅ lätt är det att bli av med sin depression!
Om du nu har någon vill säga..

Men jag då? ... Allt det där som står i listan för botning gör ju jag..det mesta iaf. jag ser till att få dagsljus...
Jag tar mina promenader.. även fast dom har miskat i antal så kommer jag ändå ut några gånger per vecka.
Jag äter även mkt frukt och grönt. Får i mig det vitaminer och mineraler jag behöver, jag tränar, Ja, det enda jag inte gör är väl att gå till en doktor... men i ärlighetens namn har jag börjat tappa hoppet om doktorer.. Ja så många riktigt KASSA doktormänniskor jag har träffat får mig att tappa alla lust för att överhuvudtaget se om där finns någon hjälp att hämta. skumt va? Vi lever i ett land där i princip ALLA har chans till läkarvård och hjälp när dem behöver... men hur kommer det såg då att SÅ många mår dåligt?? Vi har bland det flesta antalet självmord i Europa. why oh why??! något behöver ju förändras i det här landet! vad??
vad tycker ni??

Nu för att avdramatisera min egen "sjukdom", jag behöver ingen hjälp, det är ingen fara med mig. Dont worry! är nog bara lite höst depp.
Ne, det som behövs är att ta sig i kragen och börja producera! nya tankar, idéer & förslag.
Men först.... Den där momsdeklarationen som ska in... tänkte inte sitta med den sista dagen så därför gör jag det NU! :)


*viss text hämtad från psykologisk.se

ttys


Kommentarer
Postat av: Dumbom

Elina, jag har varit dum mot en av dina kompisar och har ångest. Jag vågar inte konfrontera henne. Kan du inte slänga ur dej till dina närmaste att alla gör saker de ångrar, men man kan inte ställa allt rätt. Kommer det fram till rätt öra kanske jag ställer lite till rätta

2010-11-16 @ 23:45:35
Postat av: Elina

Hej Dumbom...

Självklart kan alla göra dumma saker ibland det händer ju. Det tror jag min kompis du pratar om redan vet om utan att jag behöver trycka extra mycket på den punkten.

Men hörru - Ta tjuren vid hornen och säg det till henne. Du gör ditt samvete och respekt till henne en stor tjänst.

Det som skiljer fegisar, elaka människor & elaka gärningar åt är vad du gör med allt.

Ta henne åt sidan eller bjud på en fika, säg som det är. Om det nu är nåt så fruktansvärt hemskt du har gjort, eller att hon inte godtar din ursäkt så har du i alla fall varit ärlig mot dig själv & henne.

Good luck

2010-11-17 @ 10:27:27
URL: http://eliness.blogg.se/
Postat av: Dumbom

Pratade med henne och det var tydligen ingen fara. Man missuppfattar en del på fyllan. Allt väl igen. Puss och trevlig helg

2010-11-20 @ 21:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0