scones-receptet

Så en ny dag e på ingång. eller den e ju faktiskt redan här.
Sitter i lägenheten i stan och väntar på att affärerna ska öppna.
Måste ner till en fotograf och ta ett kort av speciella mått.
Sen blir det Göteborg, dans och senare en tur med brorsan=)

Får se vad dagen bringar...

Receptet på mina scones som jag gjorde är en ganska liten sats, men det blir trots allt fyra medium kakor. Och eftersom jag gör dem 99% glutenfria så mättar dem väldigt bra! Det lilla gluten jag har i är grahamsmjölet. Grahamsmjöl innehåller relativt lite gluten i jämförelse till ex. vetemjöl. Även rågmjöl är bättre ur den synpunkten. Om ni vill ha vanligt mjöl så byt bara ut glutenfritt mot vanligt. Här kommer receptet iaf :

200 g glutenfri mjölmix, Finax
0,5 dl Grahamsmjöl
2 dl lättmjölk (laktosfri eller vanlig)
ca. 50 g margarin
2 tsk bakpulver
1 tsk salt

Blanda samman salt, mjöl och bakpulver
skär sedan smöret i småbitar och finfördela det i mjölblandningen med fingrarna
häll sedan i mjölken och blanda ihop till en deg. eftersom jag använder glutenfritt mjöl kan det hända att du behöver mer väska, spä på tills det är en bra deg, men gegga inte för länge. Så lite som möjligt är bäst!=)

klicka ut fyra perfa klickar, skär snygga skåror eller valfritt mönster och skjuts in i ugnen!=)
Jag använder 225 grader på varmluft. ca. 10-15 minuter tills färgen är perfekt!

ttys!


Kommentarer
Postat av: Myran

Tack for receptet, har ska bakas!! YAYYY

2010-11-03 @ 10:05:50
URL: http://mittnewyorklondonliv.blogspot.com/
Postat av: elina

Du e så välkommen sötis! enjoy!=)

2010-11-03 @ 10:08:03
URL: http://eliness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0