nyttig latte

mm,vad e väl en södagmorgon utan en latte??

då kan man ju undra.. alla som säger att -aaa,latte ska man låta bli å dricka. det e ju så onyttigt!

Men
man kan komma från det. Hur??? undrar ni förstås då å joo, det ska jag tala om..:
Du gör den själv!
för jo, det som gör en latte onyttig är nämligen upphettningen av mjölken. när man hettar upp mjölk till en viss temperatur så förändras fetterna i mjölken till sämre fetter. (mer mättade) detta betyder att det är sämre ur ett hälsoperspektiv, dessutom spelar det ju även stor roll vad mer du har i än mjölk ex. syrups, fetthalten på mjölken osv..
Men alltså, om du gör som jag , Köper en MINI MINI miiini elvisp å skummar din egen mjölk utan att hetta upp den, eller bara värmer på den litegrann innan. (Dock inte till kokpunkt!)
å blandar din egen latte så blir det myyyycket bättre.
Du kan ju även använda dig av lättmjölk ist för vanlig. (ju fettsnålare mjölk, desto fastare skum.) å om du vill ha socker, vaniljsocker, oboy, kardemumma eller sötningsmedel i så stoppar du i vad du vill ha själv. då vet du ju exakt vad du får i dig.

Mitt söndagsshoppingtips! - en Miiini elvisp!

Jag har köpt min på IKEA för typ 29 kr eller nåt för ett ganska bra tag sen. den e grymt bra men man måste byta ut batterier ganska ofta.. köp laddningsbara!

-om ni köper en sånhääär :


-så blire såhäääär :




puss puss so long

Kommentarer
Postat av: sanna

men guud så smart, det blir nog nästa inköp faktiskt ;)

2010-08-29 @ 12:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0