intervall- optimalt?

så hur va det nu med tanke på intervall kontra långdistans?
fördelar?
Jo- man kan ju säga väldigt sammanfattat att man blir bra på det man tränar.
MEN - det finns studier som visar på att intervallträning ger samma förbättring av syreupptagningsförmågan som vid kontinuerlig löpning. Dock tränar du ju inte uthålligheten i fibrerna på samma sätt. Men samtidigt blir du med (medellånga-längre) intervaller bättre på anaerob träning. dvs när du nte har tillgång till syre och "drabbas" av mjölksyra.

Så efter denna oerhört korta utläggning.... Summa sumarum e fortfarande att du blir bra på det du tränar.

Om du e helt ny och vill få upp din kondition snabbt skulle jag säga att du ska börja med att lufsa runt i en sträcka som du klarar utan att stanna. Varje gång/vecka försöker du öka sträckan.
Kör detta minst två gånger i veckan!
Därefter lägger du även till ett intervallpass.  Med långa intervaller. försök hålla samma takt i första intervallen som den sista. OCH kom ihåg! värm alltid upp, jogga alltid ner, stretcha alltid efteråt!
När du springer dina längre distanser brukar jag använda mig av ett knep.. när du e helt slut & har kommit fram till ditt mål.. låt pulsen sjunka lite.. Dock inte för mkt. Ställ dig upp och löp några minuter till. gärna 5-15. jag LOVAR. Du klarar det!
En vis man sa en gång till mig när vi va ute å sprang. När du tror att du inte har mer att ge. När du tror att du e helt slut så har du 50 % till. Det stämmer! Yes box.

terräng är oxå alltid bra. skonsammare för knän och leder med mjukt underlag plus att du får starkare ben med naturliga uppförsbackar.

Ta hand om er och löp rätt! investera i BRA skor=)

pussar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0